Słownik

Poniżej prezentujemy słownik terminów i pojęć przygotowany dla łatwiejszego poruszania się w świecie tektury. Liczymy, że ułatwi lepsze zrozumienie wielu zagadnień omawianych na naszym blogu.

Arkusz tektury – prostokątny płat tektury
Big – wgniecenie na papierze lub tekturze, które umożliwi jego zgięcie
Bigowanie -proces w trakcie którego na papierze lub tekturze wykonujemy specjalne wgniecenia, które ułatwiają lub umożliwiają odpowiednie zgięcie papieru lub tektury
Farba akrylowa – to mieszanka pigmentu, spoiwa syntetycznego i wody. Mają konsystencję podobną do farb olejnych. Dostępne w tubach lub butelkach. Farby akrylowe są wodno-rozpuszczalne. Ich zaletą jest szybkie wysychanie. Jest trwała, elastyczna, odporna na starzenie, nie żółknie, nie kruszeje.
Farba akwarela – farba wodna o intensywnym kolorze. Malowanie akwarelą polega na stopniowym nakładaniu cienkich, niemalże transparentnych warstw farby, przez które przebija podłoże. Ważnym etapem jest faza przygotowania papieru przed malowaniem. Należy zmoczyć papier lub tekturę wodą za pomocą gąbki lub pędza aby uniknąć marszczenia się i zawijania w trakcie pracy.
Farba plakatowa jest farbą wodną, kryjącą o czystych i intensywnych barwach. Wymalowane powierzchnie po wyschnięciu są matowe o intensywnych barwach, odporne na działanie światła i ścieranie.
Mazak akrylowy – stworzony na bazie wody. Idealnie nadaje się do malowania na powierzchniach takich jak: papier, tektura, drewno. Mazak jest bezzapachowy, odporny na wodę i złe warunki atmosferyczne. Przeznaczony dla dzieci powyżej 6 r. życia. Tusz mazaka nie przesiąka przez papier czy tekturę. Można używać do rysowania detali na już pomalowanej powierzchni – np. farbami akrylowymi.
Pastela olejna – jest formą pośrednia pomiędzy farbą olejną a kredką. Stosowana jest głównie w formie podstawowej, bezpośrednio na podkład którym może być papier, karton, płótno a nawet drewno czy tynk.
Pastela sucha – to narzędzie rysunkowe w formie kolorowego sztyftu, kredki lub ołówka. Służy do nanoszenia kolorowych pigmentów na podłoże. Suche pastele mają formę miękkiej i dość kruchej pałeczki utworzonej z pigmentu malarskiego z dodatkiem kredy, glinki lub gipsu i spoiwa. Dają kreskę miękką, łagodną, łatwo pylącą się i odpadającą od podłoża. Ich wyjątkową na tle innych materiałów cechą jest brak możliwości mieszania. Dlatego produkuje się je w bardzo szerokich paletach (niektóre firmy oferują nawet 240 odcieni).
Perforowanie – wycinanie otworów o różnych kształcie z arkusza papieru lub tektury
Tektura – najgrubszy materiał papierniczy
Tektura falista dwuwarstwowa – jedna warstwa jest gładka, a druga pofalowana.
Tektura falista trójwarstwowa – dwie zewnętrzne warstwy są gładkie, a wewnętrzna pofalowana.
Tektura falista czterowarstwowa – powszechnie znana jako tektura ozdobna. Wykorzystywana najczęściej do produkcji opakowań prezentowych. Ten rodzaj tektury czterowarstwowej powstaje z połączenia fal N i E (NE). W efekcie uzyskujemy płaski arkusz mający z jednej strony odkrytą falę. Surowiec ten jest produkowany najczęściej z papieru typu Kraft co daje mu bardzo dużą sztywność i elegancki wygląd.
Tektura falista pięciowarstwowa – składa się z trzech warstw płaskich oraz dwóch warstw pofalowanych.
Tektura makulaturowa – produkowana  w całości z papierów recyklingowych.
Tektura z papieru typu Kraft – bardzo wytrzymały, odporny na uszkodzenia surowiec o miodowo/brązowej barwie, z widocznymi włóknami ścieru drzewnego, z którego jest produkowany. Lasy do produkcji tego papieru, tzw. surowiec odnawialny, są specjalnie do tego celu uprawiane i utrzymywane przez papiernie.
Tempera – jest określeniem zarówno farby, ale także specjalnej techniki malarskiej. Farby tempery są farbami stworzonymi na bazie wody. Przeznaczone są do malowania na powierzchniach chłonących wodę m.in. papier, karton, drewno, płótno. Są trwałe, odporne na światło, posiadają intensywne barwy i płynną konsystencje. Paletę kolorów można rozszerzyć mieszając różne kolory farb, a także można je mieszać z innymi farbami wodnymi. Farby temperowe mają formę emulsji, są mieszanką pigmentu, emulsji temperowej, oleju (lub werniksu) i wody (lub wodnego roztworu kleju). W zależności czy więcej jest wody czy oleju rozróżniamy tempery suche i tłuste.
Wykrojnik – narzędzie do wycinania określonego kształtu z arkusza tektury, papieru lub innego materiału. Wykrojnik może pełnić trzy funkcje: jako narzędzie do wycinania, jako narzędzie do wykonywania wgnieceń (bigów) lub jako narzędzie do perforowania